Odklad splátek neznamená negativní status v úvěrových registrech

Nejdříve je potřeba si uvědomit, že splátky jsou pouze odložené, nikoliv odpuštěné. Dřív nebo později bude nutné je doplatit a zároveň je potřeba si uvědomit, že asi nikdo nedokáže říct, v jaké finanční situaci bude za půl roku či za rok a je možné, že zatímco teď byste hypotéku mohli splácet, tak za půl roku bude situace daleko složitější.

Dále je potřeba si uvědomit, že odložené splátky budou viditelné v registrech dlužníků. Co tam vidět nebude, je důvod, proč jste si je odložili. V případě dalšího jednání s bankami budete považováni za klienta, který si splátky odložit „musel“, tedy za méně stabilního, než je ten, který to neudělal. Jak nakládat s informacemi v registru, je plně na libovůli banky a je klidně možné, že některé banky budou tyto klienty považovat za rizikové a budou je úvěrovat daleko méně ochotně.

Asi jste také zaregistroval ujištění naší paní ministryně financí Schillerová.

„Přerušení splácení úvěru nepovede k negativnímu zápisu v registrech. Lidé se tedy nemusejí obávat, že by jim do budoucna komplikovalo případné další žádosti o úvěry,“

Nicméně, platí i jiné informace, které jsou veřejně dostupné. Například obecná informace, jaké informace se v těch registrech vlastně objevují.

Bankovní a Nebankovní registry obsahují jak pozitivní, tak negativní informace, které slouží pro vyhodnocení bonity klientů bank a finančních institucí včetně celkového zadlužení a chrání tak zejména samotné klienty před předlužením.“

A pokud čerpáme přímo ze zdroje

Lidé a firmy se nemusejí obávat toho, že o nich bude v případě odložení splátek úvěrů kvůli důsledkům epidemie COVID-19 v Bankovním či Nebankovním registru klientských informací (BRKI, NRKI) zapsaná tzv. negativní informace, tedy informace o tom, že svůj úvěr řádně nesplácejí. Oznámení o úpravě splátkového kalendáře patří mezi standardní změny smluv, které banky a finanční instituce do registrů reportují z mnoha důvodů, a ne vždy se jedná o signalizaci problémů klienta.

„Bankovní a Nebankovní registry obsahují jak pozitivní, tak negativní informace, které slouží pro vyhodnocení bonity klientů bank a finančních institucí včetně celkového zadlužení a chrání tak zejména samotné klienty před předlužením. Negativní informace vyjadřují, že klient řádně nesplácí svůj úvěr a mohou v budoucnu způsobit zamítnutí úvěru nebo zpřísnění jeho podmínek. Odklad splátek v souvislosti s COVID-19 ale nebude v registrech uveden jako negativní a nezhorší lidem podmínky při budoucí žádosti o nový úvěr,“ vysvětluje Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací..

Pokud tedy vezmeme všechny dostupné informace, tak opravdu tento mimořádný odklad splátek nebude mít negativní zápis v úvěrových registrech. Nicméně bude v registrech informace o prodloužení splatnosti nebo navýšením splátek vašeho úvěru nebo hypotéky. Tedy jakákoli budoucí banka uvidí a rozpozná, že klient tento odklad využil a bude moci a umět podle svého „risku“ a vnitřních pravidel s tou informací naložit. Netvrdím, že to vždy bude důvod k zamítnutí úvěru nebo k vyšší úrokové sazbě, ale tento údaj tam bude cca 4 roky a bude v rukou bank a ČNB, jak se k tomu budou v budoucnu přistupovat.